اخبار

مصاحبه با دکتر آمنه مردانی

پارس وی دی اس
  1. خانم دکتر جهت آشنایی خوانندگان از رزومه کاری شما لطفا توضیحی راجع به خودتان بفرمایید.

با سلام، دکتر آمنه مردانی هستم، جراح و متخصص زنان و زایمان، دوره های پزشکی عمومی و تخصص ‌را در دانشگاه علوم پزشکی تهران و دوره گذرانده ام. از حدود 12 سال قبل در شهر تهران به عنوان متخصص زنان و زایمان به فعالیت مشغولم.

  1. برای کنترل فشار خون در دوران حاملگی چه راهکاری ارائه می‌دهید؟

برای اینکه افراد در دوران حاملگی بتوانند فشار خون خود را کنترل کنند، بهتر است رژیم کم نمک داشته باشند. همچنین باید فعالیت فیزیکی را جدی بگیرند و از مصرف آنتی اکسیدان‌ها(مثل ویتامین دی) و مصرف آسپرین(در بیماران پرخطر) غافل نشوند.

  1. تفاوت بین سونوگرافی ۳ بعدی و معمولی در چیست؟ کدام یک را توصیه می‌کنید؟

سونوگرافی معمولی یک روش تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از ساختارهای درون بدن شما استفاده می‌کند. اکثر معاینات اولتراسوند با استفاده از دستگاه سونوگرافی در خارج از بدن شما انجام می‌شود، اگرچه برخی شامل قرار دادن یک دستگاه کوچک در داخل بدن شما هستند.

در سال‌های اخیر، تصاویر سونوگرافی سه بعدی رایج شده است. سونوگرافی سه بعدی معمولاً در محیط‌های پزشکی استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند به وضوح اندام‌های داخلی جنین در حال رشد را نشان دهد؛ اگرچه سونوگرافی 3 بعدی ممکن است در تشخیص ناهنجاری‌های صورت یا اسکلتی مفید باشد.

اولتراسوندهای سه بعدی با کنار هم قرار دادن چندین تصویر دو بعدی که در زوایای مختلف گرفته شده‌اند، تصویر خود را تولید می‌کنند. بسیاری از والدین از تصاویر سه بعدی لذت می‌برند؛ زیرا احساس می‌کنند که می‌توانند ظاهر کودکشان را بهتر از آنچه که تصاویر دو بعدی است، ببینند. با این حال، کارشناسانی مانند سازمان غذا و دارو و کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کنند که از انجام سونوگرافی سه بعدی صرفاً برای سرگرمی خودداری کنید.

  1. آیا تزریق آمپول‌های هورمونی مثل پروژسترون امکان دارد باعث عدم یا تاخیر در حاملگی شود؟

بله، کسانی که از آمپول‌های هورمونی(پروژسترونی) برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند، پس از قطع روش جلوگیری، تاخیر در تخمک گذاری و بارداری خواهند داشت.

  1. بعد از سقط ‌های مکرر آیا امکان حاملگی مجدد وجود دارد یا خیر؟

بله ولی فرد باید قبل از اقدام مجدد برای بارداری تحت نظر یک متخصص زنان باشد و کامل مورد بررسی قرار بگیرد و درصورت لزوم دارو مصرف کنند.

  1. نوزادان اول معمولا زود بدنیا می‌آیند یا دیر؟

معمولا سیر زایمان در حاملگی اول کندتر از حاملگی‌ های بعدی است و نوزاد دیرتر به دنیا می‌آید (البته بعضی اوقات استثنائاتی وجود دارد).

  1. چه مدت طول می‌کشد تا بعد از زایمان شکم پایین بیاید؟

حدود ۸ هفته بعد از زایمان سایز رحم به سایز قبل از حاملگی بر می‌گردد.

  1. چرا حرکت کودک در رحم دردناک است؟

زیرا حرکات کودک و ضربه زدن باعث انقباضاتی در رحم مادر می‌شود.

  1. برای داشتن رابطه جنسی چرا باید تا ۶ هفته پس از زایمان صبر کرد؟

چون مادر در ۶ هفته اول دوران نقاهت (چه بعداز زایمان طبیعی و چه سزارین) رو می‌گذراند و مقاربت زودتر از ۶ هفته همراه با درد و افزایش احتمال ابتلا به عفونت است.

  1. آیا به صورت پیاپی می‌توان اقدام به حامگی نمود؟ خطرات حاملگی پیاپی چیست؟

خیر، بارداری‌‌های پیاپی باعث افزایش عوارض مادری و جنینی می‌شود مثل کم خونی مادر، زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم هنگام تولد.

  1. آیا مسافرت با هواپیما در دوران حاملگی بی خطر است ؟

در حاملگی‌های پرخطر اصلا توصیه نمی‌شود، در حاملگی‌های بدون مشکل(درصورت ضرورت) با رعایت احتیاط و توصیه‌های لازم تا ۳۶ هفته مشکلی ندارد ولی بعد از ۳۶ هفته توصیه نمی‌شود.

  1. آیا مصرف بی مورد قرص های ضد بارداری منجر به ناهنجاری مادرزادی خواهد شد؟

مصرف قرصهای ضدبارداری در حاملگی ممنوع است و به علت داشتن هورمون ممکن است باعث نقص در دستگاه تناسلی جنین شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا