فیلم و سریالاخبار

بهترین فیلم های سیاسی اجتماعی جهان + 6 فیلم پرطرفدار

با فیلم‌های معروف سیاسی آشنا شوید

پارس وی دی اس

فیلم‌ها در ایجاد بخشی از تفکر و شخصیت ما اثرگذارند و نمی‌توان از تاثیرشان چشم‌پوشی کرد. در بیشتر مواقع فیلم‌هایی می‌بینیم که به ژانرشان علاقه‌مندیم و یا تفکرمان تا حدودی به تفکر حاضر در فیلم نزدیک است. حتی گاهی با شخصیت‌های اصلی همذات‌پنداری می‌کنیم و همین امر منجر به علاقه افزوده می‌شود. بنابراین، ما با گزینش‌های شخصی خود فیلم‌هایی را تماشا می‌کنیم که به شخصیت ما نزدیک‌ترند، اما فیلم های سیاسی اجتماعی فارغ از علاقه ما، ژانری ضروری برای تماشا کردن هستند.

مطلع شدن از سیاست‌های هر کشور و آشنایی با سیاستمداری در جهان امروز بر همه واجب است چون به آگاهی ما کمک می‌کند. آگاهی سیاسی به ما این امکان را می‌دهد تا بهتر عمل کنیم و هوشمندانه‌تر وقایع را دنبال کنیم. به همین دلیل در این مقاله به معرفی بهترین فیلم های سیاسی و اجتماعی می‌پردازیم؛ پس با تکنومگ همراه باشید.

1. فیلم همه مردان رئیس‌جمهور (All the President’s Men)

این فیلم سیاسی ساخته شده در 1976، بر اساس داستان واقعی دو خبرنگاری که از ماجرای حمله واترگیت دست برنمی‌دارند، مانند هر فیلم پلیسی جذاب است و طیف جالبی از انتخاب‌های اخلاقی را به نمایش می‌گذارد.  در ALL THE PRESIDENT’S MEN، باب وودوارد (رابرت ردفورد)، خبرنگار جوان واشنگتن پست، برای پوشش خبری یک حمله کوتاه مدت در دفتر کمیته ملی دموکرات‌ها (واقع در ساختمان اداری واترگیت) فرستاده می‌شود.

او با کارل برنشتاین (داستین هافمن)، خبرنگار دیگر کار می‌کند که پس از تحقیقات طاقت‌فرسا، متوجه شود نفوذ بخشی از الگوی پیچیده فساد در کمپین انتخاب مجدد رئیس جمهور نیکسون بوده است. از آنجا که روزنامه‌نگاری تحقیقی از زمان حمله واترگیت شناخته می‌شود، این فیلم برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بسیار جذاب و دیدنی است.

سال تولید: 1976

کشور سازنده: آمریکا

زبان: انگلیسی، اسپانیایی

ژانر: زندگی‌نامه، درام، تاریخی

کارگردان: آلن جی. پاکولا (Alan J. Pakula)

بازیگران اصلی: داستین هافمن (Dustin Hoffman)، رابرت ردفورد (Robert Redford)، جک واردن (Jack Warden)

امتیاز IMDb: امتیاز 7/9 از 10

all the president's men movie

2. فیلم سگ را بجنبان (Wag the Dog)

سگ را بجنبان از زیباترین فیلم های سیاسی است که می‌توانید تماشا کنید. این فیلم یک طنز هوشمندانه، جسورانه و قابل تامل به کارگردانی بری لوینسون است که توسط دیوید مامت و هیلاری هنکین از رمان قهرمان آمریکایی لری بینهارت اقتباس شده است. wag the dog حول محور تلاش‌های کنراد برین (رابرت دنیرو)، یک مشاور سیاسی، می‌چرخد تا حواس پرتی ایجاد کند و رسانه‌ها را از تمرکز بر بی‌احتیاطی جنسی که مرتکب شده است، باز دارد.

رئیس جمهور (مایکل بلسون) دو هفته قبل از روز انتخابات با کمک استنلی ماس (داستین هافمن)، تهیه‌کننده هالیوودی یک بحران ملی را که با جنگ احتمالی علیه آلبانی آغاز می‌شود، تنظیم می‌کند. همچنین دو تحلیلگر روند (دنیس لیری و آندریا مارتین) و یک ترانه سرا (ویلی نلسون) در ایجاد این جنگ ساختگی در حال گسترش کمک می کنند.

به طور کلی Wag the Dog به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه خلق عمدی غیرواقعی به یکی از برجسته ترین جنبه‌های زندگی در عصر ما تبدیل شده و در سیاست تاثیرگذار است. همچنین سگ را بجنبان این امر که تلویزیون و سایر وسایل ارتباط جمعی و سرگرمی، گفتمان ملی را تنزل داده و تحقیر می‌کند را نشان می‌دهد. نتیجه نهایی هم جامعه ای است که کمتر قادر به مقابله با مشکلات واقعی خود است.

سال تولید: 1997

کشور سازنده: آمریکا

زبان: انگلیسی

کارگردان: بری لوینسون (Barry Levinson)

بازیگران اصلی: داستین هافمن (Dustin Hoffman)، رابرت دنیرو (Robert De Niro)، آن هچ (Anne Heche)

امتیاز IMDb: امتیاز 7/1 از 10

wag the dog movie

3. فیلم معاون (Vice)

در VICE، یکی دیگر از فیلم های سیاسی اجتماعی مشهور، دیک چنی جوان (کریستین بیل) مشروب‌خواری ماهر و عامل دعوای بار است. او از ییل بیرون رانده می‌شود و به دلیل رانندگی در حالت مستی به زندان می‌افتد. پس از رخ دادن اتفاقاتی او کارآموز کنگره می‌شود و با دونالد رامسفلد (استیو کارل) شروع به کار می‌کند که چندین سمت در کاخ سفید دارد. در نهایت با انتخاب جیمی کارتر به عنوان رئیس جمهور، کار خود را از دست می دهد.

سال‌ها بعد، جورج دبلیو بوش (سام راکول) به سراغ چنی می‌رود تا معاون بوش شود. چنی پس از آن که بوش را متقاعد کرد که به او اجازه دهد برخی از مسئولیت‌های بزرگتر و “کسل کننده” دفتر رئیس جمهور را بر عهده بگیرد، با اکراه موافقت می‌کند. هنگامی که حملات 11 سپتامبر رخ می‌دهد، چنی فرصتی را احساس می‌کند تا موقعیت خود را به قدرتی عظیم تبدیل کند و برای همیشه شیوه بازی سیاسی را تغییر دهد.

آدام مک‌کی، نویسنده و کارگردان کمدی، بی‌احترامی شدید و طنز عجیبی را به این فیلم زندگی‌نامه‌ای می‌آورد، اما نمی‌تواند خشم محض آن را پنهان کند. مک‌کی از ابزارهای غیرمنتظره‌ای در Vice استفاده می‌کند، از جمله انتخاب راوی شگفت‌انگیز و درج‌های کوچک و واقعیت‌های متناوب (فیلم یک پایان دروغین خنده‌دار در نیمه راه دارد).

مک‌کی مانند درام قبلی‌اش، The Big Short، ظاهر تمیز و رنگارنگ کمدی‌های خود (فیلم‌های Anchorman و غیره) را کنار می‌گذارد و با استفاده مکرر از دوربین‌های دستی، ظاهری شسته رفته و عصبی دارد. بوم عظیم به دستان کمک زیادی نیاز دارد و بینندگان حتی در کوچکترین نقش ها بازیگران شگفت انگیزی را خواهند یافت. در بخش‌های بزرگ‌تر، آدامز، کارل، و راکول کارهای تحسین‌برانگیزی انجام می‌دهند، اما نقش‌های آن‌ها به حاشیه رفته و به اندازه نقش مرکزی مشخص نیست. در مجموع Vice یکی از بهترین فیلم های سیاسی است که به آگاهی شما کمک می‌کند.

سال تولید: 2018

کشور سازنده: آمریکا

زبان: انگلیسی

کارگردان: آدام مک‌کی (Adam McKay)

بازیگران اصلی: کریستین بیل (Christian Bale)، استیو کارل (Steve Carell)، امی آدامز (Amy Adams)

امتیاز IMDb: امتیاز 7/2 از 10

vice movie

براساس رمان جان گریشام، زمانی برای کشتن، داستانی متقاعدکننده و اشک‌آور از نژادپرستی در ایالات متحده امروزی است. بازیگری در این فیلم فوق‌العاده و کاملاً باورپذیر است. هیچ صحنه کندی وجود ندارد  و سخنرانی پایانی هم فوق‌العاده است. به همین دلیل A Time to Kill یکی از بهترین فیلم های سیاسی این دهه شناخته می‌شود.

قضیه فیلم از این قرار است که دختر کوچک سیاه‌پوستی در حال رفتن به خانه بوده که دو مرد به او حمله می‌کنند. آنها به او تجاوز می‌کنند، او را کتک می‌زنند، قوطی‌های آبجو را به سمت او پرتاب می‌کنند و او را از روی پل پرت می‌کنند. پلیس به سرعت مردان را دستگیر می‌کند؛ اما پدر دختر از آزادی آن‌ها می‌ترسد. به همین دلیل دو مرد را با مسلسل در دادگاه می‌کشد!

سال تولید: 1996

کشور سازنده: آمریکا

زبان: انگلیسی

کارگردان:Joel Schumacher

بازیگران اصلی: Matthew McConaughey, Sandra Bullock, Samuel L. Jackson

امتیاز IMDb: امتیاز 7/5 از 10

a time to kill movie

5. فیلم نیکسون (Nixon)

از جذاب‌ترین فیلم های سیاسی اجتماعی جهان نیکسون است. ریچارد نیکسون (آنتونی هاپکینز) رئیس جمهور رنج دیده به دلیل رسوایی واترگیت به سمت استعفا می رود. نیکسون در دولت به بی‌عدالتی زندگی وسواس داشت و به همین دلیل محبوب بوده است. نیکسون پس از باخت در رقابت نزدیک ریاست‌جمهوری مقابل جی اف‌کی، به شکست می‌رسد، اما با ترور جان اف و رابرت اف کندی، نیکسون همراه با جنگ وحشتناک ویتنام، شورش‌های نژادی، مشکلات با کوبا، ناآرامی‌های دانشجویی بازمی‌گردد.

فیلم Nixon که از بهترین فیلم های سیاسی بوده، کاندیدای ۴ اسکار (کاندیدای اسکار بهترین موسیقی، کاندیدای اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی، کاندیدای اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن، و کاندیدای اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد) شده است.

سال تولید: 1995

کشور سازنده: آمریکا

زبان: انگلیسی

کارگردان: Oliver Stone

بازیگران اصلی: آنتونی هاپکینز، جوآن آلن، پاورز بوث

امتیاز IMDb: امتیاز 7/1 از 10

nixon movie

6. فیلم گاندی (Gandhi)

گاندی از فیلم های سیاسی و نوعی فیلم حماسی کمیاب است که دهه‌ها را در بر می‌گیرد. این فیلم در مقایسه با دو اثر کلاسیک دیوید لین، “لارنس عربستان” و “دکتر ژیواگو” در ترسیم یک داستان قوی انسانی بسیار موفق است. فیلم Gandhi برنده جایزه‌های اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی – ریچارد اتنبرا، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی – جان بریلی و جوایز دیگری شده است.

این فیلم در سال‌های اولیه قرن و در آفریقای جنوبی شروع می‌شود. گاندی در سال 1893 زمانی که بیست و سه ساله بود، از هند به آنجا نقل مکان کرد. او قبلاً مدرک حقوق داشت و هدف سیستم تفکیک نژادی آفریقای جنوبی بود که در آن هندی‌ها از شهروندی و مردانگی کامل محروم می‌شوند. واکنش گاندی به سیستم در ابتدا تقریبا ساده لوحانه بوده، ولی در ادامه بی‌خشونت اما محکم است. او مطمئن است که حق در هر موقعیتی کجاست و با بی‌اعتنایی کامل به عواقب احتمالی برای خود، از آن حمایت خواهد کرد. به همین دلیل فیلم گاندی به یکی از بهترین فیلم های سیاسی اجتماعی جهان تبدیل شده است.

سال تولید: 1982

کشور سازنده: هند

زبان: انگلیسی

کارگردان:Richard Attenborough

بازیگران اصلی: بن کینگزلی، روهینی هاتانگادی، مارتین شین

امتیاز IMDb: امتیاز 8/1 از 10

gandhi movie

کلام آخر

به دلیل اهمیت زیاد فیلم های سیاسی در رشد آگاهی سیاسی ما، در این مقاله از تکنومگ به معرفی شش فیلم پرطرفدار و زیبا پرداختیم. خوشحال می‌شویم نظرات شما را در این باره بخوانیم؛ بنابراین اگر قصد دارید فیلمی معرفی کنید و یا نظری درمورد فیلم‌های معرفی‌شده بدهید، در بخش کامنت‌ها با ما و دوستانتان تعامل کنید! درصورت تمایل نیز این مقاله را برای کسانی که می‌خواهند با بهترین فیلم های سیاسی اجتماعی جهان آشنا شوند، ارسال کنید!

سعیده سنایی‌فر

جهانِ بی‌قلم معنایی ندارد و من دوست دارم با قلمم به آن معنی ببخشم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا