اخباراینترنت اشیاتکنولوژی

گوشی های هوشمند تا 2025 به اینترنت ماهواره ای متصل می شوند

پارس وی دی اس

ایلان ماسک در توییتی اعلام کرده است که 100 دستگاه استارلینک در ایران فعال شده، اما با وجود اینکه تعدادی از گوشی‌های نسل جدید می‌توانند به ماهواره‌ها وصل شوند، قابلیت اتصال به اینترنت ماهواره ای در گوشی های هوشمند چه در داخل ایران و چه در جهان هنوز فراهم نشده است. با این حال می خواهیم ببینیم چه گوشی هایی قابلیت اتصال به اینترنت ماهواره ای را دارند.

استارلینک چگونه اینترنت ماهواره ای را به گوشی‌های عادی می‌آورد؟

اسپیس ایکس در وب‌ سایت استارلینک صفحه جدیدی برای سرویس «Direct to Cell» راه‌ اندازی کرده است که برنامه زمانی اتصال گوشی‌ های هوشمند به اینترنت ماهواره ای را مشخص می‌کند. این سرویس از سال 2025 اینترنت ماهواره‌ای را به گوشی های عادی در سراسر جهان می‌آورد، البته گفته شده است که پیش از آن و از سال 2024 امکان ارسال پیامک برای کاربران فراهم می‌ شود.

در صفحه این سرویس، به دسترسی یکپارچه به متن، صدا (تماس صوتی) و دیتا یا اینترنت برای تمام گوشی‌های LTE در سراسر جهان اشاره شده است. با این سرویس کاربران می‌توانند در مناطق مختلف از خشکی گرفته تا دریا به شبکه استارلینک وصل شوند و از آن استفاده کنند. همچنین به گفته استارلینک، سرویس Direct to Cell به دستگاه‌ های اینترنت اشیا با استانداردهای رایج LTE هم متصل می‌شود.

استارلینک می‌گوید تمام گوشی‌های LTE می‌توانند به شبکه متصل شوند و هرجایی که آسمان را ببینید، می‌توانید از سرویس Direct to Cell استفاده کنید. برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در گوشی و همچنین ارسال پیامک و ارتباط صوتی، نیازی به تغییر در سخت‌ افزار یا نرم‌افزار گوشی نخواهد بود و حتی به اپلیکیشن مخصوصی هم نیاز نخواهید داشت.

ماهواره‌های Starlink با قابلیت Direct to Cell دارای یک مودم پیشرفته eNodeB هستند که مانند یک برج تلفن همراه در فضا عمل می‌کند و امکان یکپارچه‌ سازی شبکه مشابه با شریک رومینگ استاندارد را فراهم می‌کند. همچنین به کاربران این سرویس قول داده شده است که هیچ منطقه مرده ای وجود نداشته باشد زیرا Direct to Cell امکان اتصال به اینترنت ماهواره ای در مناطق دورافتاده را فراهم می کند.

ماهواره‌ های مستقیم به سلول ابتدا با موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس و سپس استارشیپ پرتاب خواهند شد. در مدار، ماهواره ها بلافاصله از طریق بک هال لیزری به صورت فلکی Starlink متصل می شوند تا اتصال جهانی را فراهم کنند.

پیتر کیبوتو، سرپرست فناوری پیشرفته در مشاوره ماهواره ای TTP، گفت: «استارلینک به تعیین اهداف بلندپروازانه برای شبکه اینترنت ماهواره ای خود ادامه می دهد. با این حال، برنامه های آن برای ارائه خدمات مستقیم به سلول نیاز به بررسی دقیق دارد. ارائه اتصالات پشتیبانی‌ شده توسط گوشی‌ های 4G اصلاح‌ نشده ممکن است تنها منجر به داده‌ها و خدمات صوتی با پهنای باند کم شود که از تقاضای داده‌ های امروزی و تجربه کاربر کوتاهی می‌کند.

استارلینک تصریح کرده است که به استفاده از فناوری انحصاری خود ادامه خواهد داد، که در عین حال که سرعت آن را به بازار ارائه می‌کند، می‌تواند در سال‌ های آینده موانعی را ایجاد کند، زیرا در تلاش برای پشتیبانی از خدمات اتصال با کارایی بالا و استفاده از مواردی است که خواهد شد. به راحتی از طریق شبکه های 5G NTN سایر اپراتورهای ماهواره ای در دسترس است.

شرکت کشتیرانی مرسک همچنین اعلام کرده است که بیش از 330 کشتی کانتینری خود سرویس سنتی Starlink را نصب خواهند کرد که اینترنت ماهواره ای پرسرعت با سرعت بیش از 200 مگابیت در ثانیه را ممکن می کند. این قرارداد از یک طرح آزمایشی پیروی می کند که در آن اعضای خدمه بیش از 30 کشتی مرسک فرصت آزمایش این فناوری را داشتند.

درنهایت باید گفت که اگرچه استارلینک با این سرویس می‌تواند اینترنت ماهواره‌ ای را به گوشی های عادی بیاورد، اما به‌صورت قانونی باید در کشورها با اپراتورها همکاری کند. برای مثال این سرویس در ایالات‌متحده با همکاری T-Mobile در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

مدیریت

برنامه نویسی که یکم دست به قلم داره و سعی میکنه اخبار تکنولوژی رو منعکس کنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا