تکنولوژی

پیشرفت تکنولوژی در حوزه زنان و زایمان – گفتگو با دکتر آمنه مردانی

پارس وی دی اس

پیشرفت‌های تکنولوژی در حوزه زنان و زایمان بهبود یافته و پیشرفت عمده‌ای در مراقبت از سلامت زنان و فرآیند های زایمان به همراه داشته است. در این مقاله قصد داریم درباره برخی از این فناوری های حوزه زنان و زایمان صحبت کنیم و همچنین درباره دکتر آمنه مردانی متخصص زنان و زایمان اطلاعاتی را به کاربران تکنومگ ارائه دهیم.

بهبود فناوری های حوزه زنان و زایمان

برخی از این بهبودها عبارتند از:

  1. کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان: از آنجایی که زنان بیشتری در بیمارستان ها زایمان می کنند، میزان مرگ و میر مادران و نوزادان کاهش یافته است. همچنین پزشکان و متخصصان سلامت زنان از بهترین روش های درمانی برای کنترل عفونت ها، جلوگیری از بریدن بند ناف، کنترل خونریزی و سایر مشکلات استفاده می کنند و حضور این متخصصان در این روند بسیار موثر است.
  2.  بهبود فناوری در زایمان: استفاده از فناوری در زایمان و سلامت زنان بهبود چشمگیری داشته است. این فناوری ها شامل ایستگاه های پایش قلب جنین، سونوگرافی و آزمایش های مختلف آزمایشگاهی است.
  3.  برنامه های پیشگیری و مشاوره: در زمینه سلامت زنان و زایمان، برنامه های پیشگیری و مشاوره زیادی برای زنان فراهم شده است. این برنامه ها شامل برنامه های آموزشی، مشاوره قبل و بعد از ازدواج، مشاوره در دوران بارداری، زایمان و بعد از زایمان است که به افراد در این روند کمک می کند.

در زمینه پیشرفت تکنولوژی در حوزه زنان زایمان، ابزارهای زیادی پیشرفت و توسعه یافته است که به کاهش درد زایمان و بهبود مراحل زایمان کمک می کند. برخی از این ابزارها عبارتند از:

  •  مانیتور قلب کودک: این ابزار برای نظارت بر ریتم قلب کودک و اطلاع از وضعیت آن طراحی شده است.
  •  سیستم تزریق کنترل درد: این سیستم با استفاده از داروهای بی حس کننده موضعی، تزریق مستقیم به رگ های افراد را کنترل کرده و درد زایمان را کاهش می دهد.
  • فناوری سونوگرافی: با استفاده از سونوگرافی در زایمان می توان وضعیت نوزاد و رحم را با دقت بیشتری بررسی کرد.
  •  جراحی رباتیک: این روش به دلیل دقت بالا و کاهش خطرات مربوط به جراحی در زایمان های سخت و پیچیده استفاده می شود.
  • سیستم تنفس مصنوعی: این ابزار برای کمک به تنفس کودک و حمایت از زایمان طبیعی یا سزارین طراحی شده است.

به طور کلی استفاده از این ابزارهای پیشرفته و به روز در زایمان منجر به بهبودی و کاهش درد و مراحل زمان بر زایمان می شود.

سلامت زنان

آزمایشات دوران بارداری (تکنولوژی در حوزه زنان و زایمان)

در دوران بارداری، زنان معمولاً برای ارزیابی سلامت خود و جنین تحت چندین آزمایش و معاینات قرار می گیرند. در سال های گذشته آزمایشات بارداری در بر پیشرفت تکنولوژی در حوزه زنان و زایمان تاثیر زیادی گذاشته اند. برخی از آزمایشات و بررسی های رایج در زنان باردار عبارتند از:

1. آزمایش خون:
آزمایش های خون معمولاً شامل بررسی سطح هورمون بارداری (مانند گنادوتروپین جفتی بتا، استرادیول، پروژسترون و لاکتوژن جفت) و سایر پارامترهای آزمایش خون (مانند گروه خون، سطح آهن، کم خونی، عفونت های معده و کبد و… بیماری های دیگر).

2. آزمایش ادرار:
بررسی ادرار زن باردار نیز می تواند برخی از بیماری ها و عوارض زنان باردار را نشان دهد. این آزمایش می تواند مشکلاتی مانند عفونت ادراری، پروتئین و قند در ادرار، وجود خون در ادرار و سایر مشکلات مربوط به کلیه و مجاری ادراری را نشان دهد.

3. سونوگرافی (سونوگرافی):
سونوگرافی یکی از آزمایشات اصلی در دوران بارداری است. با استفاده از سونوگرافی، تصاویری از جنین، رحم و سایر اجزای مرتبط با بارداری (مانند جفت، رحم، دستگاه تناسلی و …) به دست می آید. از این آزمایش برای ارزیابی رشد و نمو جنین، تشخیص عیوب مزاجی احتمالی، تعیین جنسیت جنین (در برخی موارد) و تعیین تاریخ دقیق بارداری استفاده می شود.

آزمایشات دیگری نیز وجود دارد که بنا به دستور پزشک با توجه به شرایط مادر و جنین انجام می شود.

تاثیر پیشرفت تکنولوژی بر انواع زایمان

انواع زایمان شامل موارد زیر است:

1- زایمان طبیعی:
در این نوع زایمان نوزاد از طریق مجرای زایمان به دنیا می آید اما در برخی موارد برای حفظ سلامت مادر و نوزاد نیاز به کمک پزشک یا ماما در روند زایمان وجود دارد. .

۲- زایمان با بیهوشی:
زایمان با بیهوشی به معنای استفاده از داروهای بیهوشی برای کاهش درد و تحریک طبیعی زایمان است تا مادر کاملاً بیهوش شده و پزشک متخصص کنترل آزمایشگاهی و فیزیولوژیکی زایمان را به طور کامل بر عهده بگیرد.

بیهوشی می تواند کامل یا جزئی باشد. در بیهوشی عمومی، مادر کاملاً بیهوش است و داروهای بیهوشی او را از نظر جسمی غیرفعال می کند، اما همچنان نفس می کشد. در بیهوشی نسبی، داروهای بیهوشی در سطح پایین تری تجویز می شود، به طوری که مادر هنوز کاملا هوشیار است و می تواند در برخی از مراحل زایمان شرکت کند.

در هر دو حالت بیهوشی کامل و جزئی نیاز به تیم پزشکی مجرب و مجرب در ارائه خدمات زایمان با بیهوشی می باشد. علاوه بر این، برای جلوگیری از عوارض و مشکلات بعد از زایمان، مادر باید با پزشک خود همکاری نزدیک داشته باشد و دستورالعمل های مربوط به مراقبت از خود و نوزاد پس از زایمان را رعایت کند.

3- زایمان قاعدگی:
زایمان قاعدگی به معنای زایمانی است که در دوران قاعدگی زن اتفاق می افتد. این اتفاق برای بسیاری از زنان به طور طبیعی و بدون مشکل رخ می دهد، اما برخی موارد ممکن است با مشکلات و عوارض جدی همراه باشد.

زایمان قاعدگی برای اکثر زنان بی خطر است، اما برای برخی از زنان، به ویژه زنانی که مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی عروقی یا مشکلات مربوط به نزول نوزاد دارند، می تواند خطرناک باشد. همچنین در صورت وجود عفونت در دوران قاعدگی، به دلیل خطر عفونت برای نوزاد، نباید زایمان قاعدگی انجام شود.

به طور کلی اگر مادر و نوزاد سالم باشند و در دوران قاعدگی مشکلی وجود نداشته باشد، زایمان قاعدگی یک گزینه مطمئن و طبیعی برای زایمان محسوب می شود. اما در صورت وجود هر گونه مشکل، بهتر است در مورد سایر گزینه های زایمان با پزشک خود صحبت کنید.

5- زایمان قاعدگی با کمک وسایل:
در این نوع زایمان پزشک یا ماما با استفاده از وسایلی مانند فلوسکوپ، فورسپس و دستگاه واژینال به مادر کمک می کند تا زایمان را به راحتی طی کند.

6- زایمان سزارین:
زایمان سزارین به روش جراحی انجام می شود و در آن نوزاد از طریق برشی در شکم و رحم مادر متولد می شود. این روش زایمان در مواردی استفاده می شود که زایمان طبیعی به دلایل پزشکی مانند وضعیت نوزاد، وضعیت مادر، عدم موفقیت زایمان طبیعی و یا سایر مشکلات امکان پذیر نباشد. همچنین برخی از مادران به دلیل ترس از درد طبیعی زایمان سزارین را ترجیح می دهند.

در زایمان سزارین پزشک با بیهوشی عمومی برشی در شکم و رحم مادر ایجاد می کند و نوزاد را از طریق آن خارج می کند. پس از زایمان، مادر باید چند روز در بیمارستان بماند تا زخم جراحی بهبود یابد و به تدریج به حالت طبیعی خود بازگردد.

7- زایمان با بیهوشی:
زایمان با بی حسی موضعی کمری یا بلوک کمری روشی برای کاهش درد زایمان است که در آن برای کاهش درد زایمان، ماده بی حس کننده به ناحیه کمر زن تزریق می شود. این روش باعث کاهش درد زایمان در مادر و افزایش راحتی و سهولت زایمان می شود.

در این روش به فضای اطراف نخاع کمری ماده بی حسی تزریق می شود تا اعصابی که در درد زایمان نقش دارند در اثر بیهوشی تحت تاثیر قرار گرفته و درد کمتری احساس شود. بلوک کمر معمولا در حین زایمان طبیعی و قبل از سزارین انجام می شود.

اگرچه بی حسی موضعی کمر می تواند به مادر کمک کند تا درد کمتری در حین زایمان تحمل کند، اما همه زنان برای این روش مناسب نیستند. به عنوان مثال، زنان مبتلا به مشکلات قلبی یا عروقی، نارسایی کلیه یا آلرژی به داروهای بیهوشی نباید از این روش استفاده کنند. همچنین بلوک کمر ممکن است با مشکلاتی مانند فشار خون پایین، سردرد، حالت تهوع و استفراغ همراه باشد.

بهترین راه برای تصمیم گیری در مورد استفاده از بلوک کمر مشورت با پزشک است. پزشک شما می تواند در مورد مزایا و معایب بلوک کمر با شما صحبت کند و به شما در تصمیم گیری صحیح برای زایمان کمک کند.

8- زایمان در آب:
زایمان در آب یک روش طبیعی زایمان است که در آن مادر در وان آب گرم قرار می گیرد و در هنگام زایمان در آب است. در این روش بیشتر قسمت های زایمان در آب انجام می شود اما در مرحله آخر زایمان مادر از حوض آب بیرون می رود و نوزاد متولد می شود.

زایمان در آب مزایایی دارد که شامل موارد زیر است:

  • کاهش درد: استخر آب گرم می تواند به مادر در کاهش درد زایمان کمک کند.
  •  آرامش: زایمان در آب می تواند آرامش بیشتری را برای مادر به ارمغان بیاورد و استرس زایمان را کاهش دهد.
  • کاهش فشار خون: استخر آب گرم می تواند به مادر در کاهش فشار خون بیشتر کمک کند.
  •  کمک به رحم برای رفتن به حالت نرمتر و انعطاف پذیرتر: حوضچه آب می تواند به رحم کمک کند تا به حالت نرمتر و انعطاف پذیرتر برسد و زایمان راحت تری را به همراه داشته باشد.
  • فواید برای نوزاد: زایمان در آب نیز می تواند فوایدی برای نوزاد داشته باشد که از جمله آنها می توان به کاهش شدت تنفس و کاهش خطر نیاز به جراحی برای اصلاح مشکلات ناشی از استفاده از وسایل جراحی در زایمان اشاره کرد.
دکتر آمنه مردانی
دکتر آمنه مردانی

خدمات تکنولوژی در حوزه زنان و زایمان

خدمات زنان و زایمان با توجه به تکنولوژی پیشرفته و به روز دنیا روز به روز پیشرفت کرده است. برخی از فناوری های جدید مورد استفاده در خدمات تکنولوژی در حوزه زنان و زایمان در ایران عبارتند از:

  1.  رباتیک: برای انجام اعمال جراحی دقیق و کوتاه مدت در زمینه خدمات زنان و زایمان، استفاده از رباتیک یکی از فناوری های جدید مورد استفاده در مورد تکنولوژی در حوزه زنان و زایمان است. با استفاده از این فناوری، جراحی با دقت بیشتری، با خطای کمتر و زمان بهبودی کمتر انجام می شود.
  2. تصویربرداری XNUMXD: با استفاده از تصویربرداری XNUMXD در زمینه خدمات تکنولوژی در حوزه زنان و زایمان، می توان بیماری ها و مشکلات دستگاه تناسلی زنان و همچنین مشکلات جنینی را تشخیص داد.
  3. استفاده از لیزر: در زمینه خدمات زنان و زایمان از لیزر برای درمان بسیاری از مشکلات دستگاه تناسلی زنان از جمله برداشتن عروق خونی، درمان عفونت های رحمی و روش های تسکین درد استفاده می شود.
  4.  فناوری تحریک الکتریکی عضلانی: با استفاده از این فناوری در زمینه خدمات زنان و زایمان، از تحریک الکتریکی عضلانی برای تسهیل زایمان و همچنین تسکین درد استفاده می شود.
  5. آزمایش DNA بدون سلول: یکی از آزمایشاتی است که برای اطمینان از سلامت جنین انجام می شود. این یک آزمایش جدید و پیشرفته در زمینه تکنولوژی در حوزه زنان و زایمان است که برای تشخیص برخی نقص های ژنتیکی جنین در دوران بارداری استفاده می شود. این آزمایش بر اساس تجزیه و تحلیل DNA آزاد (cfDNA) در خون مادر است.
    در دوران بارداری، قطعات کوچکی از DNA جنین در جریان خون مادر قرار می گیرد. این DNA آزاد جنین (cfDNA) می تواند اطلاعاتی در مورد ویژگی های ژنتیکی جنین از جمله نقص های ژنتیکی ارائه دهد. با جمع آوری نمونه خون مادر و جداسازی cfDNA می توان با تجزیه و تحلیل آن اطلاعاتی در مورد ژنتیک جنین به دست آورد.
    مزیت اصلی آزمایش cfDNA در مقایسه با روش های سنتی تشخیص نقایص ژنتیکی جنین، عدم وجود فرآیندهای تهاجمی مانند آمنیوسنتز است. به عبارت دیگر برای انجام این آزمایش نیازی به فرو بردن سوزن در رحم و نمونه برداری از مایع آمنیوتیک نیست و به همین دلیل خطرات و ناراحتی های جراحی کمتری به همراه دارد

دکتر آمنه مردانی بهترین پزشک زنان و زایمان در استفاده از تکنولوژی های جدید

دکتر آمنه مردانی، یکی از متخصصین سرشناس و باسابقه در زمینه سلامت زنان است. دکتر آمنه مردانی تلاش کرده است با استفاده از تکنولوژی در حوزه زنان و زایمان، بهترین خدمات را به مراجعین خود ارائه دهد.

دکتر آمنه مردانی مشکلاتی از قبیل مشاوره و ویزیت قبل از ازدواج و قبل از بارداری، مراقبت های بارداری و دوران شیردهی، مراقبت های زایمان طبیعی و سزارین، انجام نوار قلب جنین، مراقبت های حین زایمان و پس از آن، انواع جراحی های تخصصی زنان شامل جراحی رحم و تخمدان، درمان انواع عفونت های زنان و درمان زخم های دهانه رحم، معاینات دوره ای و آزمایش های چکاپ سنین یائسگی، تکنولوژِ در حوزه زنان و زایمان، درمان خونریزی های غیرطبیعی رحمی و … را به مراجعین خود ارائه می کند.

دکتر آمنه مردانی

همچنین خدمات دیگر دکتر آمنه مردانی شامل موارد زیر است:

  • کلیه خدمات زیبایی زنان شامل :لابیاپلاستی/هودکتومی/تنگ کردن واژن/روشن سازی/تزریق چربی و ژل جهت جوانسازی
  • کلیه خدمات زیبایی صورت شامل :تزریق بوتاکس و فیلر/ فیلر لب و…
  • کلیه مراقبتهای بارداری شامل :زایمان طبیعی/سزارین/زایمان بدون درد/چکاب بارداری و …
  • کلیه مراقبتهای زنان شامل :پاپ اسمیر/ای یو دی/درمان کیستهای تخمدانی/درمان میوم و …
  • درمان نازایی/ ای یو ای و …

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا